Vstup dieťaťa do MŠ prináša so sebou množstvo zmien, s ktorými sa dieťa musí vyrovnať.
Začleňovanie do kolektívu je individuálne, vychádza z predchádzajúcich skúseností a osobnosti dieťaťa.
Pojem „adaptácia“ sa v pedagogike používa v súvislosti s otázkami prispôsobivosti a prispôsobovania dieťaťa podmienkam rodinného, školského, mimoškolského prostredia v ktorom dieťa žije.
Psychológovia pod „adaptáciou“ rozumejú zmenu citlivosti, ktorá nastáva následkom prispôsobenia sa zmyslového orgánu vplyvom naň pôsobiacim.
Z hľadiska didaktického ide o prispôsobovanie edukačného postupu individuálnym a vekovým zvláštnostiam dieťaťa.
Vstup do MŚ je prvým krokom do spoločnosti.
Adaptačný proces je podmienený viacerými faktormi ako sú:
zrelosť vyššej nervovej sústavy, výchovný štýl v rodine, zdravotný stav dieťaťa, vek dieťaťa, predchádzajúci pobyt v kolektívnom zariadení.
Prejavy dieťaťa v MŠ:
1. Orientačné obdobie
Konkrétne príklady správania behom prvého týždňa
„Nové dieťa“ …sa nepokúša nadväzovať kontakty …sa nezaujíma o aktivity ostatných detí …neukazuje ostatným deťom svoje city …nerozpráva o svojich zážitkoch …činnosti sa venuje len veľmi krátko …hovorí potichu
2. Presadzovacie obdobie
Charakteristické spôsoby chovania v období presadzovania:
„Nové dieťa“ …sa pokúša upútať pozornosť všetkými prostriedkami …samo od seba rozdáva ostatným darčeky( obrázky, cukríky a pod.) …samo rozpráva o svojich zážitkoch …vyjadruje prianie náležitou formou, napr. sa pýta, či sa môže hrať …hľadá ochranou a pomoc u dospelých, keď má potiaže s deťmi …ľahko sa rozplače …rýchlo sa unaví
3. Ukľudnenie, vyrovnanie
Nápadné spôsoby chovania v treťom týždni:
„ Nové dieťa“ …samo rozdáva darčeky …neplače …ukazuje ostatným, že ich má rado …berie si za vzor iné deti, napodobňuje ich …sa zaujíma o aktivity ostatných detí …rozpráva o svojich zážitkoch …vyjadruje svoje priania náležitou formou …nadväzuje kontakty s ostatnými deťmi
Ako môžu pomôcť rodičia dieťaťu pred vstupom do MŠ
Rodičia môžu uľahčiť vstup dieťaťa do MŠ, tým že mu umožnia zbierať skúsenosti už predtým a pomôžu mu s požiadavkami vysporiadať sa postupne.
1. Vytváranie pohody doma.
2. Kvalitná citová väzba a trénovanie odlúčenia.
3. Umožnenie stretávať sa s rovesníkmi.
4. Zoznámenie dieťaťa s MŠ ( napr. prechádzka k areálu MŠ)
5. Podporovanie psychickej a telesnej odolnosti a odolnosti voči stresu
6. Prispôsobenie denného režimu režimu v MŠ.
7. Podporovanie osamostatňovanie dieťaťa (napr. v sebaobsluhe- obliekaní, jedle, hygienických návykoch…)
Ako pomáha MŠ adaptácii dieťaťa
1. Umožnenie spoznávania prostredia MŠ.
2. Vytvorenie adaptačného plánu pre dieťa v spolupráci s rodičom.
3. Umožnenie prítomnosti rodiča v materskej škole s dieťaťom.
4. Po dohode s rodičom umožnenie predlžovania pobytu dieťaťa v MŠ bez prítomnosti rodiča.
5. Umožnenie dieťaťu vziať si obľúbenú hračku, vec.
6. Vytváranie príjemnej, pohodovej a priateľskej atmosféry.
7. Jednotný prístup učiteliek, vhodný výber metód a foriem práce s deťmi, príťažlivé prostredie pre deti, zaujímavé aktivity
8. Rešpektovanie individuálnych osobitostí detí a partnerský vzťah s rodičmi
Nerobte už odteraz za svoje deti to, čo môžu urobiť samé. Dôverujte im, určite to zvládnu, pokiaľ ich k tomu slovne povzbudíte.